Saturday, July 4, 2009


Students' Worksheet (LKS)
Worksheet is important for students. It does not only guide the students learn a lesson well, but it also helps students learn how to learn. What should you do in writing a student's sheet?

The following is an example of student's worksheet. It is written in Indonesian. Hopefully, you can enjoy it.

LKS Mata Pelajaran Bahasa Inggris
1.Judul : Teks report
2.Mata Pelajaran: Bahasa Inggris
3.Kelas/Semester: X/1
4.Waktu : 2 x 45’ ( 1 pertemuan )
5.Kompetensi Dasar:

1.1 Mendengarkan
Memahami wacana transaksional dan interpersonal ringan dan/atau monolog lisan terutama berkenaan dengan wacana berbentuk report.
1.2 Berbicara
Mengungkapkan nuasa makna dalam wacana transaksional dan interpersonal ringan dan/atau monolog lisan terutama berkenaan dengan wacana berbentuk report
1.3Membaca
Memahami nuansa makna dan langkah-langkah pengembangan retorika dalam teks tertulis tertulis berbentuk report.
1.4 Menulis
Mengungkapkan nuansa makna dan dengan langkah-langkah pengembangan retorika yang benar didalam teks tertulis tertulis berbentuk report.

6.Petunjuk belajar:
a.Bacalah L K S Anda dengan cermat
b.Kejakan setiap langkah sesuai dengan petunjuk
c.Jika menemukan kesulitan dalam menyelesaikan tugas berkonsultasilah dengan guru.
d.Dengarkanlah sebuah cerita pengalaman seseorang melalui kaset.
e.Cermatilah alur cerita tersebut.
f.Identifikasilah langkah-langkah pengungkapkannya.
g.Identifikasilah tenses yang lebih banyak digunakan.
h.Baca contoh teks yang diberikan
i.Diskusikan perbedaan dari teks yang diberikan
j.Ceritakan sebuah pengalaman kepada teman anda.

2.Informasi
a.Bentuk teks
Teks report tidak termasuk newspaper report karena newspaper report dimasukan pada news item. Teks report yang dimaksudkan di sini adalah teks yang mendeskrisikan sesuatu sebagaimana adanya. Struktur jenerik dari teks report ini adalah
•Classification
e.g Snakes are reptiles (cool blooded creatures). They belong to the same group as lizards.
•Description of features( in order of important)
e.g A long time ago snakes had two lgs and clows to help him slighter along.
Snakes are not slimy. They are covered in scales which are just bumbs on skin. Their skin is hard and glossy to reduce frinction as the snake slighters along the ground.
b.Tenses
Teks report ini menggunakan simple present tense. Salah satu kegunaan tense ini untuk mengatakan fakta.
e.g: 1. Snakes are reptiles.
2. They belong to the same group as lizard.


7.Tugas dan Langkah Kerja
Discuss with your classmates what the differences between spoken report and written report.
a.Look at this picture, then discuss it with your partner.
b.Listen to a report, then answer the following questions.
•What words will you use to describe a kangaroo?
•How would you describe the front legs?
•The back legs?
•The body?
•What about the tail?
Read the following text, then answer the questions that follow.
A kangaroo is an animal found only in Australia, although it has smaller relative, called a wallaby, which lives on the Australian island of Tasmania and also in New Guinea.
Kangaroos eat grass and plants. They have short front legs, but very long, and very strong back legs and a tail.
Questions:
•What words are used to describe a kangaroo?
•How are the front legs of a kangaroo?
•How are of the back legs of a kangaroo?
•if a kangaroo?
•What about the tail?
c.Listen to a report on a kangaroo again, then compare the language used in it with the language in the text above.
d.In group of four, tell about this picture in turn.

8.Penilaian
•Penilaian Kognitif
Kriteria skor:
Setiap jawaban benar, lengkap= 20
Jawaban setengah benar = 10
Jawaban salah = 0

•Penilaian psikomotor
No.Aspek yang dinilai Skor
1.Stress
2.Pronounciation
3.Intonation
4.Rhythm
Jumlah

1.Tindak Lanjut
Jika Anda dapat menyelesaikan tugas sesuai dengan langkah kerja di atas diperbolehkan untuk melanjutkan pada kegiatan berikutnya (sebagai pengayaan), jika belum pelajari kembali (sebagai remedial).

2.Pustaka Acuan
Basuswastha. (1992), Pengantar Bisnis Modern, Yogyakarta: BPFE
Boediono. (1990), Ekonomi mikro, Yogyakarta: BPFE
Hadjam, Adnan.(1984). Pengantar ekonomi mikro dan soal-soal latihan, Yogyakarta: BPFE.
Homo economicus is a valid assumption, http://www.huppi.com/kangaroo/L-homoeconomicus.htm tanggal 09/02/02
Ivan Illich, The Rice of Homo Economicus, http://sunsite.queensu.ca/memorypalace/mall/Illich01/index.html tanggal 09/02/02
Samuelson, Paul A. & Nordhaus, Willam D. (1985). Economics, New York: McGraw-Hill Book Company.
Sudarman, Ari, (1996). Teori ekonomi mikro, Jilid I, Yogyakarta: BPFE.





0 comments: